Emma ultraljudsklinik

I eftermiddags var jag på ultraljudsundersökning igen, och med mig denna gången var min kära syster. Priset var verkligen värt det man fick. Väntrummet var fint och dom bjöd på kaffe, frukt, kakor, lugnande musik, ja det mesta i väntan på att få komma in på undersökning. Blev flyttad framåt i beräkningen denna gången och är nu gravid i vecka 19 (18+6).
 
 
 
 
På klinikens hemsida kan man läsa detta om undersökningen:
 
Jag gjorde en anatomigran/rutinultraljud:
Denna undersökning skulle man kunna kalla för barnets första hälsoundersökning. I undersökningen bedömer vi antal foster, dess storlek och beräknad förlossningsdag. Därefter går vi i genom fostret från topp till tå och bedömer bl a huvud, hjärnans utveckling, ansikte, hjärta, bukvägg, magsäck, njurar, urinblåsa, ryggrad, armar, händer, ben och fötter. Vi bedömer även mängden fostervatten samt moderkakans placering. Denna undersökning motsvarar rutinultraljudskontroll 1 som erbjuds inom den offentliga vården kring gravidetsvecka 18.
 
Så här går en undersökning till:
Under en ultraljudsundersökning ligger man på rygg på en brits. Du har alla kläder på dig men får dra upp tröjan och eventuellt knäppa upp byxorna så att hela magen blottas. Sedan stryker barnmorskan en gel på magen som kan kännas lite kall precis när den stryks på. Därefter för barnmorskan undersökningsinstrumentet över magen. Det gör absolut inte ont men kan kittlas lite grann. Samtidigt som instrumentet förs över magen ser ni bilderna på fostret direkt på en platt 42'' skärm. Barnmorskan förklarar hela tiden vad det är ni ser och ni kan följa alla mätningar av t ex fostrets storlek som hon utför.
 
Med undersökningen fick vi 6 st uttryckta bilder på bebis plus en cd med bilder.
 
 
 
 
Nu till det jag kom dit för att få reda på, könet. Det tog inte så lång tid att ta reda på att det var en liten flicka som gömde sig i magen. Så Linnea ska få en lillasyster. Och namnet som har vart bestämt sedan dag ett och som vi kom på tillsammans jag och min sambo är Saga Vilda.
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria Segedi

Grattis jag gissade på tjej =) Fint namn!

2012-10-19 @ 19:32:38
Postat av: Veronica

Det var faktiskt riktigt häftigt :)

2012-10-19 @ 21:06:25
Postat av: Emma

Åhhh vilken fin tjej! Stort grattis till er! Och jättefint namn ni har kommit på till henne <3

Svar: Tack, inte lätt det där med namn annars. =)
lifeoftuvan.blogg.se

2012-10-20 @ 15:12:41
URL: http://minbebis.com/blogg/emmaemma

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0