Fredag !

Idag är det precis två veckor tills vi blir inskrivna på förlossningen inför opration... tänk att snart är hon här hos oss lilla Saga... Känns så långt borta men ändå så nära.. tänk att om ca två veckor har jag två barn... helt sjukt ju , åh vad jag längtar. Bäddade vaggan idag med, så mysigt..
 
 
 
Min foglossnig har inte blivit direkt bättre, var iväg på mammas jobb och lånade en värmekudde som jag får ha bakom ryggen så det känns lite bättre.
Drickor hallonbladste tre gånger om dagen, morgon,lunch,kväll... men nu har jag kryddat på det lite för att hjälpa kroppen lite :) . Så idag var jag iväg och köpte lite kryddnejlikor och kanel att ha i tet tillsammans med hallonbalden.
 
Hallonbladste
Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar förlossningen. I tredje trimestern är det som träning och uppbyggnad inför förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare.
2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar
Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten.

Kryddnejlika
För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista 2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.
Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kryddnejlika tidigare i graviditeten.

Kanel
Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk per kopp 2-3ggr dagligen.
Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel tidigare i graviditeten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0