Gravid vecka 37 (36+1)

 

Mamman

Den här veckan är en lämplig tid att sluta arbeta. Nu börjar du längta efter att föda. Det är vanligt att känna förvärkar nu. Livmodern blir hård i ungefär 30 sekunder och sedan slappnar den av. Dessa förvärkar ska inte göra ont. Spänningen och förväntningar stiger ju närmare förlossningen du kommer. Man känner sig redo att föda nu och längtar. Börja packa väskan du ska ha med dig till förlossningen. Tips på saker att ha med får du från din barnmorska. Barnmorskan skriver nu en sammanfattning i mödravårdsjournalen om din graviditet och går genom födelseplanen som ni tidigare har skrivit tillsammans.



Barnet

Barnet är nu ca 47cm långt från topp till tå och väger ca 3kg. Den första mjölken som kommer ur dina bröst kallas råmjölk och är rik på näring och antikroppar. Den egentliga modersmjölken kommer igång två – tre dygn efter förlossningen med hjälp av barnets aktiva sugande på brösten. Mjölken är fylld med näring och ger barnet ett skydd mot infektioner och stärker barnets immunförsvar. De allra flesta barn fixerar sig under sista delen av graviditeten.  Inte ovanligt från vecka 37. Karaktären på fosterrörelserna ändras, dock ej frekvensen. Du ska känna liv i magen varje dag. Enligt Spädbarnsfondens rekommendationer ska du: 1) Lära känna ditt barns rörelsemönster under graviditeten och 2) Lita på din instinkt. Om du är bekymrad över att ditt barn rör sig mindre i livmodern ska du kontakta sjukvården direkt, dag som natt, speciellt om detta sker nära i tiden för beräknad förlossning.


Partner

Förväntningarna är ofta höga och många blir stressade över allt som händer. Se till att ta det lugnt eftersom stresshormoner påverkar både er och bebisen. Stötta varandra och njut av de sista veckorna. Tappa upp ett varmt bad, se en bra film och ta en lång sovmorgon. Ni är värda avkopplingen!

 

 
Den senaste veckan har magen sjunkt jätte mycket, kan tillomed känna revbenen högst upp, tecken på att något är på g? I texten ovan står det att förvärkar inte ska göra ont, men det gör det på mig nu, håller i sig en stund och sen försvinner dom, väldigt oregelbundna, men onda. Vet ej hur jag ska tolka detta då jag ej hade så med Linnea i magen. Förra veckan var allt så mycket lättare, denna veckan känns det som att jag är en elefant eller nått haha... Imorgon ska jag till min bm får se vad hon säger...

Kommentarer
Postat av: Maria Segedi

Jag hade förvärkar från v 34 med Gabrijel och v 32 med Isabelle dock inte onda men fick andas mig igenom några. Väldigt vanligt som omföderska och speciellt när man dricker hallonbladste =)

Svar: ok då vet jag glömde fråga min bm om det idag.
lifeoftuvan.blogg.se

2013-02-18 @ 11:46:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0