Gravid vecka 33 (32+0)

 

Mamman

Om ditt barn har lagt sig tillrätta kommer det kännas behagligare för dig, det blir lättare att andas och om du haft magbesvär kan det försvinna nu. Du kommer att uppleva ett ökat tryck nedåt och du kan känna stickande känslor i bäckenet, det är helt ofarligt. Sjukhus erbjuder ofta gratis föreläsningar, hör med ditt sjukhus för mer information.

 


Barnet

Ditt barn är ungefär 43cm från topp till tå och väger ca 2,2kg. Kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Fostervattenmängden ökar inte längre utan är nu densamma. Hjärnan växer snabbt och barnets huvud ökar i storlek. Barnet fortsätter att röra sig men du kommer att känna det mer som att det rullar än de tydliga sparkarna du kände tidigare. Dina aktiviteter påverkar barnet, när du äter, om du sitter, ligger eller går och alla ljud från yttervärlden. Försök att ha en vilostund varje dag. Köp gärna ett avslappningsband.

 


Partner

Nu har säkert både du och din partner stora förväntningar inför förlossningen och det är lätt att fokusera på detta eftersom det är en spännande tid ni går tillmötes. Men det kan även vara värt att prata om tiden efter förlossningen. Läs gärna böcker och förbered er tillsammans på livet efter barnets födsel så att den första tiden blir så lätt och positiv som möjligt

 

 

 

 
 
 
Magen blir bara större och större, nu känner jag sparkar högst upp under brösten. Revbenen är gömda för längesedan. Känner nu tydligare att det trycker neråt och har även känt av förvärkar.. Vet det för jag kommer ihåg hur det kändes med Linnea, magen blir helt stenhård och så måste jag stanna upp och andas igenom, men inget som är regelbundet iallafall... Om jag har haft fullt upp en dag och inte vilar så mycket känner jag av det extra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0